Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з біології
Затверджені наказом МОН україни №371 від 5.05.2008 року
При оцінюванні рівня навчальних досягнень з біології враховується:
- рівень оволодіння біологічними ідеями, що становлять важливу складову
загальнолюдської культури: рівні організації живої природи, зв’язок
будови і функцій організмів, історичний розвиток органічного світу,
різноманітність організмів, цілісність і саморегуляція живих систем,
зв’язок людини і природи;
- рівень умінь використовувати теоретичні знання у практичній
діяльності, під час розв’язування задач чи вправ різного типу, уміння
робити висновки та узагальнення на основі практичної діяльності;
- рівень оволодіння практичними уміннями та навичками спостереження та
дослідження природи, виконання лабораторних та практичних робіт.
Всі види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за критеріями, наведеними в таблиці.
I. Початковий
1 - Учень (учениця) з допомогою вчителя або з використанням підручника
(робочого зошита) розпізнає і називає окремі біологічні об’єкти; знає
правила техніки безпеки при виконанні лабораторних та практичних робіт
2 - Учень (учениця) намагається відтворити окремі факти, з допомогою
вчителя або з використанням підручника (робочого зошита), наводить
елементарні приклади біологічних об’єктів і їх окремі ознаки; за
інструкцією і з допомогою вчителя фрагментарно виконує лабораторні та
практичні роботи без оформлення
3 - Учень (учениця) відтворює окремі факти, з допомогою вчителя або з
використанням підручника фрагментарно характеризує окремі ознаки
біологічних об’єктів; відповідає на запитання, що потребують
однослівної відповіді; за інструкцією і з допомогою вчителя
фрагментарно виконує лабораторні та практичні роботи без належного
оформлення
II. Середній
4 - Учень (учениця) з допомогою вчителя або з використанням підручника
відтворює незначну частину навчального матеріалу, дає визначення
окремих біологічних понять, дає неповну характеристику загальних ознак
біологічних об’єктів; у відповідях може допускати помилки; за
інструкцією і з допомогою вчителя виконує лабораторні та практичні
роботи з неповним їх оформленням
5 - Учень (учениця) відтворює основний зміст навчального матеріалу,
відповідаючи на запитання вчителя; характеризує загальні ознаки
біологічних об’єктів; дає визначення окремих біологічних понять;
наводить приклади, що ґрунтуються на матеріалі підручника; у відповідях
може допускати помилки; за інструкцією і з допомогою вчителя виконує
лабораторні та практичні роботи, частково оформляє їх
6 - Учень (учениця) самостійно, але неповно відтворює навчальний
матеріал, частково дотримується логіки його викладу; відповідає на
окремі запитання; у цілому правильно вживає біологічні терміни;
характеризує будову та функції окремих біологічних об’єктів за планом;
у відповідях допускає помилки; розв’язує прості типові біологічні
вправи і задачі з допомогою вчителя; за інструкцією і з допомогою
вчителя виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх без
висновків
III. Достатній
7 - Учень (учениця) самостійно відтворює більшу частину навчального
матеріалу, застосовуючи необхідну термінологію; розкриває суть
біологічних понять; характеризує основні положення біологічної науки,
допускаючи у відповідях неточності; розв’язує прості типові біологічні
вправи і задачі звертаючись за консультацією до вчителя; за інструкцією
виконує лабораторні та практичні роботи, звертаючись за консультацією
до вчителя, оформляє їх, робить висновки з допомогою вчителя
8 - Учень (учениця) самостійно відтворює навчальний матеріал;
відповідає на поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності;
порівнює біологічні об’єкти, явища і процеси живої природи, встановлює
відмінності між ними; виправляє допущені помилки; розв’язує типові
біологічні вправи і задачі користуючись алгоритмом; за інструкцією
виконує лабораторні та практичні роботи, звертаючись за консультацією
до вчителя, оформляє їх, робить неповні висновки
9 - Учень (учениця) вільно відтворює навчальний матеріал та відповідає
на поставлені запитання; з допомогою вчителя встановлює
причинно-наслідкові зв’язки; дає порівняльну характеристику біологічним
об’єктам явищам і процесам живої природи; розв’язує стандартні
пізнавальні завдання; виправляє власні помилки; самостійно розв’язує
типові біологічні вправи і задачі; за інструкцією виконує лабораторні
та практичні роботи, оформляє їх, робить нечітко сформульовані висновки
IV. Високий
10 - Учень (учениця) системно відтворює навчальний матеріал у межах
програми; дає повні, змістовні відповіді на поставлені запитання;
розкриває суть біологічних явищ, процесів; аналізує, систематизує,
узагальнює, встановлює причинно-наслідкові зв’язки; використовує знання
у нестандартних ситуаціях; самостійно розв’язує біологічні вправи і
задачі у межах програми; за інструкцією виконує лабораторні та
практичні роботи, оформляє їх, робить чітко сформульовані висновки
11 - Учень (учениця) логічно та усвідомлено відтворює навчальний
матеріал у межах програми; обґрунтовано відповідає на запитання;
самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи; наводить
приклади, що ґрунтуються на власних спостереженнях; оцінює біологічні
явища, закони; виявляє і обґрунтовує причинно-наслідкові зв’язки;
аргументовано використовує знання у нестандартних ситуаціях; самостійно
розв’язує біологічні вправи і задачі; за інструкцією ретельно виконує
лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить логічно побудовані
висновки
12 - Учень (учениця) виявляє міцні й глибокі знання з біології; вільно
відповідає на ускладнені запитання, з використанням міжпредметних
зв’язків; самостійно характеризує біологічні явища і процеси, виявляє
особисту позицію щодо них; уміє виокремити проблему і визначити шляхи
її розв’язання; користується джерелами інформації, рекомендованими
вчителем; вільно розв’язує біологічні вправи і задачі різного рівня
складності відповідно до навчальної програми; ретельно виконує
лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить самостійні
обґрунтовані висновки